SPF records instellen voor mijn domein

Het versturen van e-mail vereist tegenwoordig een geldig SPF-record of een werkend DKIM record. Anders worden e-mails richting bepaalde afzender e-mailadressen niet geaccepteerd.

Gelukkig is dit éénvoudig op te lossen. Het huidige SPF-record zal daarvoor aangepast moeten worden. Een SPF-record is DNS-record onder de noemer TXT.
Dit kan u doen via de onderstaande stappen, afhankelijk van welke interface u heeft.

M.b.t. hostingaccounts en reseller pakketten:

Log in op uw e-mailhosting omgeving
Ga naar de domeinnaam in kwestie
Klik op "DNS Settings"
Aldaar ziet u een TXT-record wat er als volgt uit kan zien:

  voorbeeld1.nl. TXT v=spf1 mx a ip4:83.172.134.3 a:mail.voorbeeld1.nl ~all

Klik hierop en voeg het volgende toe:
 
  ip4:84.38.234.217 ip4:85.17.47.160 ip4:185.211.123.80 
  include:mailgun.org include:mijnimuisonline.nl include:mail.kingfinance.nl

Sla de wijzigingen op door "OK" aan te klikken
En in het volgende scherm klikt u op "Update" (bovenaan)
Vervolgens kan het 15 tot 60 minuten duren, alvorens deze instelling daadwerkelijk actief wordt (afhankelijk van de TTL)

Kanttekening: u kan ook meteen DKIM activeren (welke ook aanbevolen wordt door Google), door:

Log in op uw e-mailhosting omgeving
Ga naar de domeinnaam in kwestie
Klik op het tabblad "Mail"
Vervolgens klikken op "Mail Settings"
Activeer de volgende optie: Use DKIM spam protection system to sign outgoing email messages
Tot slot klikt u op "OK"

Nu heeft u een werkend SPF-record en DKIM geactiveerd. Hou er nogmaals rekening mee dat dit soort aanpassingen niet direct actief zijn. Het kan dus van 15 tot 60 minuten duren. Bij hele oude hostingaccounts kan dit zelfs 24 uur duren. Dit is niet te versnellen helaas.

Krijgt u bij het versturen van mails een authenticatie error en uw afzender e-mailadres is geregistreerd binnen Office 365 raadpleeg dan de hulp in van een Office 365 expert. Of kijk op één van volgende pagina’s voor een mogelijke oplossing.

Is alleen uw e-mailadres bij Office 365 geregistreerd? Klik dan hier.
Is uw e-mailadres geregistreerd bij Office 365 als onderdeel van een groep? Klik dan hier.



Voorkoming van SPAM-markering bij het versturen van e-mail is een doorlopend en complex vraagstuk dat zich grotendeels buiten de invloedsfeer van KING Software bevindt. De juiste SMTP-instellingen, DNS-instellingen (waaronder SPF-records) dragen bij aan het verkleinen van een SPAM-markering. Of een e-mailbericht wordt gemarkeerd als SPAM is afhankelijk van een groot aantal factoren waaronder de inhoud van het e-mailbericht, IP-reputatie, SMTP-instellingen, DNS-instellingen en individuele SPAM-instellingen die per ontvangend domein, e-mailaccount en e-mail provider kunnen verschillen. KING Software spant zich in om haar klanten zo goed mogelijk te informeren over de te nemen maatregelen, maar neemt geen verantwoordelijkheid voor het al dan niet aankomen van e-mail bij de ontvanger.

Related Articles