Ik wil gebruik maken van DUO two factor security

Vanaf versie 4.4.6, geen specifieke module nodig.

iMUIS Online biedt de zgn. twee factor authenticatie. Dit betekent dat er naast een gebruikersnaam en wachtwoord elke keer een tweede authenticatie wordt gebruikt om ongeautoriseerd gebruik van je account wordt tegengegaan. Hier wordt meestal je mobiele telefoon voor gebruikt.

Je kunt hiervoor eenĀ SMSĀ laten sturen die je invult na je gebruikersnaam en wachtwoord. Dit kun je inschakelen bij je gebruikersinstellingen via menu Beheer – Mijn gegevens, of je accountant/intermediair stelt dit voor je in. Voor deze mogelijkheid heb je de module SMS-beveiliging nodig. Deze kun je in je abonnement plaatsen via het tabblad Abonnement.

DUO Security:

Naast de SMS beveiliging kun je ook gebruik maken van DUO Security. Hiermee kun je net als bij de SMS een pushbericht ontvangen bij de inlogprocedure.

Deze methode is voornamelijk geschikt voor organisaties die reeds een DUO account hebben en hiermee ook bijvoorbeeld Office365 beveiligen met DUO.

Om DUO in te schakelen moeten er een aantal stappen worden genomen:

1. Log in op DUO Admin (HTTPS://ADMIN.DUOSECURITY.COM/LOGIN)

2. Klik op Applications – Protect an application.

3. Selecteer “Web SDK” – klik op “Protect this application”.

4. Vul bij het kopje “Settings” de Name “iMUIS Online” in. Deze naam wordt getoond op de mobiele telefoon bij de authenticatie.

5. Bij het kopje Details staan drie gegevens die nodig zijn voor de authenticatie.

6. Open iMUIS Online – Beheer – Systeeminstellingen – Domeininstellingen.

7. Je kiest bij de optie “Twee factor authenticatie” welke authenticatie je standaard wilt instellen voor alle gebruikers. Elke gebruiker kan zelf hiervan afwijken door ofwel de basisinstelling te volgen, of zelf te kiezen voor DUO, SMS, E-mail, of Geen twee factor authenticatie.
De keuze bij het DUO aliasveld is afhankelijk van het gebruikersbestand in DUO. Als je de gebruikersnaam in iMUIS gelijk houdt aan de gebruikersnaam in DUO, dan kan het veld “Gebruikersnaam” gekozen worden.

8. Vul de integration key, secret key en API hostname in die in de DUO admin staan.

9. Klik op Opslaan.

10. In DUO Admin klik je op “Save changes”.

11. Per gebruiker stel je nu in of die gebruiker kiest voor de basisinstelling, SMS, SMS/e-mail, e-mail, DUO of “Geen twee factor”.

Een gebruiker kan dit ook zelf instellen via Beheer – Mijn gegevens.

Related Articles