Hoe stel ik SMTP in voor mijn e-mailadres?

Om te voorkomen dat je facturen en andere e-mails als spam worden gezien door de ontvanger, kun je in iMUIS Online instellen dat je eigen e-mailinstellingen worden gebruikt bij de verzending van e-mails.

De instellingen die hiervoor nodig zijn heten SMTP-instellingen.

Deze instellingen kun je vinden via Beheer – Instellingen voor administratie xxx – E-mail instellingen.

Je kunt hier aangeven of je namens de ingelogde gebruiker e-mailt, of dat je namens het bedrijf de e-mails verstuurt.

Per e-mailprovider zijn de instellingen iets anders. We leggen hieronder uit hoe je de benodigde instellingen kunt doen:

Office365

Je selecteert uit de lijst bij Soort account “Office365”. Vul vervolgens je wachtwoord in en klik op de knop “Test e-mail versturen” om de verbinding te testen.

Hotmail / Live / Outlook

Je selecteert uit de lijst bij Soort account “Hotmail/Live/Outlook”. Vul vervolgens je wachtwoord in en klik op de knop “Test e-mail versturen” om de verbinding te testen.

Gmail

Voor Gmail zijn meer instellingen nodig, namelijk binnen Gmail zelf en binnen iMUIS Online.

Stap 1: Gmail

1. Log in op Gmail.

2. Rechtsboven klik je op het icoon, kies voor “Mijn account”.

3. Kies voor Inloggen en Beveiliging.

4. Scroll naar boven ‘Inloggen bij Google’

  • Indien je “Authenticatie in twee stappen” AAN heeft staan zie je de optie ‘App wachtwoorden’ en volg de onderstaande stappen.
  • Indien je ‘Authenticatie in twee stappen UIT ‘ heeft staan zie je de optie ‘App wachtwoorden’ niet. In dit geval dien je deze optie eerst aan te zetten. Vervolgens kun je op “App wachtwoorden” klikken. Het is mogelijk om na het instellen van het wachtwoord bij iMUIS Online ‘Authenticatie in twee stappen’ UIT te zetten.

5. Typ “MUIS”

6. Klik op “Genereren”.

7. Selecteer en kopieer het gegenereerde wachtwoord:

8. Vul dit gegenereerde wachtwoord in voor iMUIS Online.

Let op: indien je het wachtwoord gebruikt van je standaard Gmail account ontvang je een e-mail van Gmail met het onderwerp: ‘Geblokkeerde inlogpoging controleren’. Wij adviseren daarom de bovenstaande stappen door te nemen in plaats van ‘Apps met lagere beveiliging toestaan’.

Eigen domein

Als je een e-mailadres hebt van je eigen domein dat niet bij Microsoft/Office365 of Google draait, dan heb je eigen SMTP-instellingen nodig. Deze instellingen heb je gekregen van de beheerder en is gebruikt om je e-mailadres in te stellen voor bijvoorbeeld Outlook. Je kiest bij de instellingen voor de optie “Anders” bij de selectie “Soort account”. Vul vervolgens de SMTP-instellingen in. Doorgaans worden hier de volgende instellingen gebruikt:

Uitgaande e-mail: smtp.<UWDOMEIN>
Poortnummer: 465
Verbindingsbeveiliging: SSL/TLS
Authenticatiemethode: Wachtwoordbeveiliging
Gebruikersnaam: je e-mailadres
Wachtwoord: je wachtwoord voor het e-mailadres

Je kunt vervolgens met de knop “Test e-mail versturen” nagaan of de instellingen correct zijn.

Was this article helpful?

Gerelateerde artikelen